Haptotherapie gaat o.a. over: leren luisteren naar je gevoel, je gevoeligheid als kracht inzetten, oude patronen loslaten, het vergroten van veerkracht en zelfvertrouwen.

Je gevoel geeft informatie of je ergens ‘ja’ of ‘nee’ tegen zegt. Dat klinkt simpel. Maar wij volwassenen staan vaak een behoorlijk eind verwijderd van ons gevoel. Ons denken, willen en moeten staan als het ware in de weg. Je vindt het bijvoorbeeld belangrijk om uit te blinken in je werk en je werkt daarom teveel. Je gaat hiermee voorbij aan je eigen gevoel en behoefte, je laat je beïnvloeden door bijvoorbeeld de gedachte: “ik moet nóg beter mijn best doen, want ik wil niet onderdoen voor mijn collega’s”. Hierdoor kun je lichamelijke en psychische klachten krijgen. Haptotherapie kan je de weg wijzen opnieuw contact te maken met je lijf en daarmee met je gevoelens. Je leert je eigen grenzen te voelen en ernaar te handelen. Een mens die in contact staat met zichzelf, met zijn gevoelsleven, zal keuzes maken die werkelijk passen. Dat maakt een mens vitaal.

In de haptonomie wordt het lichaam gezien als drager van het gevoelsleven. Het lichaam geeft ons dus veel informatie, over hoe we omgaan met onszelf en onze omgeving, vaak volgens patronen. Deze patronen hebben we onszelf onbewust aangeleerd, dit zijn onze ‘talenten’, zoals: ‘alles alleen oplossen’ of ‘goed kunnen aanvoelen hoe een ander zich voelt’. In ons volwassen leven zijn deze patronen meestal niet meer nodig en kunnen ze je zelfs belemmeren. Haptototherapie is erop gericht je (opnieuw) kennis te laten maken met je eigen gevoel en je een handreiking te geven hoe het ook anders kan.

Bij haptotherapie gaat het vaak over:

  • Het herkennen en erkennen van lichamelijke signalen: wat voel je en wat doe je daarmee?
  • Hoe ga je om met druk?
  • Het voelen van je grenzen en hoe ga je daarmee om?
  • Hoe maak je contact?

Meer in contact zijn met je eigen gevoel(ens) geeft veerkracht en zelfvertrouwen. Je voelt beter aan waar je ‘ja’ of ‘nee’ tegen zegt, waardoor je grenzen beter voelt en kunt aangeven. Hierdoor kun je ook beter omgaan met negatieve gevoelens en/of stress die elk mens in zijn leven kent.

Menu